Folkestyre top

L132: Det her er vigtigt

5 indlæg / 0 new
Seneste indlæg
Henrik Dahl_135...
L132: Det her er vigtigt

Vi taler om indførelse af elektronisk valg og ikke den gammeldags ned i boksen. Jeg mener, at det skal støttes helhjertet, for det er et skridt på vejen til en modernisering af demokratiet. De næste skridt er dem, vi står for.

Mads Konge_1359...
Jeg læste på facebook omkring

Jeg læste på facebook omkring den store modstand for e-valg. En pointe i denne sammenhæng var jo at der er svært at kontrollere for snyd. Men hvis nu ikke at valget var hemmeligt og man dagen after kunne få et liste hvor alle 4mio. stemmer var offentligtgjort kan man jo selv tjekke om stemmen var rigtig. Dette er naturligvis et opgør med det hemmelige valg. Man kunne så i særlige tilfælde hvor der er en særlig grund til hemmelighed lave et gammeldags valg. Hvorfor er der overhoved hemmelige valg?

Henrik Dahl_135...
Det er sgu sådan set et godt

Det er sgu sådan set et godt spørgsmål, hvorfor valg skal være hemmelige. Personligt har jeg ikke noget mod at sige, hvad jeg stemmer og hvorfor. Men der har vist været en del dårlige erfaringer med håndsoprækning, såsom trusler og tvang. Der ligger en film om det på nettet, men jeg har ikke lige fundet linket. Og så er der nok også en hel del andre problemer, såsom, hvad hvis man fortryder dagen derpå. Jeg tror, at det er vigtigt, at folk kan føle sig trygge ved at stemme, og derfor er det selvfølgelig også vigtigt, at man her på dette site kan være sikker på, at der ikke registreres, hvad man har stemt. Det ville faktisk være meget rart, om en hacker gad gøre sig umage og prøve at få hul på folkestyre.org :-)

Peter Toke Hede...
Der er gud hjælpe mig 3

Der er gud hjælpe mig 3 partier der er IMOD loven om e-valg. Muligvis et 4. på vej og hvis det er tilfældet er der flertal IMOD loven i Folketinget:

http://www.version2.dk/artikel/tre-partier-med-44-mandater-er-nu-imod-e-...

Nicolai Rasmuss...
Er vi også imod netbanker

Såfremt vi antager, at bekymringen for elektronisk valg ligger i, at man kan blive tvunget til at stemme noget man ikke ville, fordi man sidder der hjemme uden nogen form for valgovervågning, må jeg da undres over, at man tillader netbank-funktioner. Hvis man nu ikke tillod elektronisk overførelser af penge, vil vi jo netop slippe for gamle Hr. Hansen der sender penge til Olga i Rusland og hendes nye brændeovn, for i det tilfælde skulle gamle Hr. Hansen jo ned i banken og forklare sit ærinde og forhåbentlig her, ville skrankepaven sige "næh hør nu her det lyder ikke rigtigt", ligesom den valgtilforordnede siger "næh stop lige der, kun en person i boksen ad gangen". :-)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer